Våra olika fakturatyper

Autogiro

När du betalar via autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt bankkonto på förfallodatumet.

Autogiro går att kombinera med E-faktura och webbfaktura via mejl. Det innebär att du kan få en avisering och se din faktura i internetbanken eller via mejl. På fakturan framgår det tydligt att beloppet dras automatiskt via autogiro.

E-faktura

Med e-faktura får du din faktura direkt via internetbanken, kan kontrollera fakturan och godkänna den innan pengarna dras från kontot.

Går att kombinera med autogiro.

E-postfaktura

Din faktura skickas som en bifogad fil till den e-postadress du anger. Du kan enkelt öppna, spara eller skriva ut fakturan direkt från mejlet.

Går att kombinera med autogiro.

Välj fakturatyp i formuläret

Signera enkelt med Mobilt BankID.

Byt betalsätt

Gävle Energi hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen. Läs mer på www.gavleenergi.se/gdpr.

Så går det till

  • Fyll i formuläret Välj önskat betalsätt och fyll i uppgifterna i formuläret.
  • Signera Signera din beställning med BankID.
  • Bekräftelse Du får ett bekräftelsemejl på din beställning direkt efter att du fyllt i formuläret. Om du beställt e-faktura eller autogiro får du ett sms när vi registrerat ditt nya betalsätt och ytterligare ett sms när banken godkänt det.

Vanliga frågor och svar om betalning

Vi erbjuder i dagsläget inte Kivra. Du kan istället välja mellan e-faktura, e-postfaktura eller autogiro. Dina fakturor finns också tillgängliga i vår app och på Mina sidor. Du kan enkelt byta betalsätt i vår app, på Mina sidor eller direkt på webben.

Däremot skickar vi påminnelser om obetalda fakturor via Kivra.

Byt betalsätt

När vi har mottagit din autogiroanmälan skickar vi ett SMS till dig som bekräftar detta. När vi sedan har behandlat och aktiverat ditt autogiro får du ett till SMS som bekräftar att det är aktiverat.

Du kan också se om ditt autogiro är aktiverat genom att titta på din faktura. Fakturan saknar då inbetalningskort och texten ”AUTOGIRO: Fakturabeloppet kommer att dras från ert konto på förfallodagen” finns med.

Om du ska byta bank behöver du kontakta din nya bank för att få hjälp med ändringen av ditt autogiro.

Kontakta i första hand din nya bank för att få hjälp. Om det inte är möjligt hos din nya bank, kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Om du har valt webbfaktura som betalsätt kan du enkelt swisha din betalning till oss.
Inom kort kommer det också bli möjligt att betala med Swish direkt via Mina sidor.

Läs mer här