Få avbrott
Ett av Sveriges mest driftsäkra elnät med få strömavbrott.
Kvalitet
Vi förstärker och underhåller elnätet kontinuerligt.
Låg avgift
Ett av Gävleborgs mest prisvärda elnät.
Säker leverans av el
Gävle Energi Elnät är nätägare i största delen av Gävle kommun. Vi ser till att alla har ett väl fungerande elnät. Vi förbättrar och underhåller elnätet kontinuerligt för att ge en säkerhet både för personer och för själva leveransen av el. Vilket elnät du har beror på var du bor. Du väljer alltså inte elnät själv.
Teckna elnätavtal
Så går det till
-
Skriv in din adress Ange adressen för din nya bostad för att gå vidare och fylla i formuläret.
-
Signering Signera ditt elnätsavtal enkelt med BankID. Du får ett mejl som bekräftar att vi mottagit ditt ärende.
-
Bekräftelse När vi har registrerat ditt elnätsavtal får du en avtalsbekräftelse skickad till dig med posten.
-
Avtalsstart Ditt elnätsavtal börjar gälla enligt angivet datum i din avtalsbekräftelse.
-
Bra att veta Tänk på att du också behöver teckna ett avtal för elen du använder. Om du inte själv gör ett aktivt val av elhandelsföretag blir du anvisad Gävle Energi Elhandel.
Följ din energianvändning och se kostnader i vår smarta energiapp
Gratis app som ger dig en smidig överblick över din energianvändning och dina kostnader. I appen får du även prognoser och tips som kan hjälpa dig att minska din energianvändning och miljöpåverkan.
Vanliga frågor och svar om elnätsavtal
Som elkund har du två avtal för din el, ett elnäts- och ett elhandelsavtal.
Elnätsavtalet har du med företaget som äger och underhåller det lokala elnätet i det område där du bor.
Elhandelsavtalet avser kostnaden för elen du använder i din bostad. Du är fri att välja vilket elhandelsföretag du köper din el ifrån. Därför kan du få din elräkning från två olika avsändare. Har du Gävle Energi som både elnätsföretag och elhandelsföretag får du din elräkning på en och samma faktura.
Som elkund har du två avtal för din el, ett elnäts- och ett elhandelsavtal.
Elnätsavtalet har du med företaget som äger och underhåller det lokala elnätet i det område där du bor.
Elhandelsavtalet avser kostnaden för elen du använder i din bostad. Du är fri att välja vilket elhandelsföretag du köper din el ifrån. Därför kan du få din elräkning från två olika avsändare. Har du Gävle Energi som både elnätsföretag och elhandelsföretag får du din elräkning på en och samma faktura.
Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.
När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.
Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.
Ladda ner appen
Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.
När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.
Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.
Ladda ner appen
Nej, det sägs inte upp automatiskt. Du behöver göra en separat uppsägning. Om du har Gävle Energi Elnät som elnätsföretag i bostaden som du ska flytta från anmäler du enklast uppsägningen här på vår webb.
Läs mer här
Nej, det sägs inte upp automatiskt. Du behöver göra en separat uppsägning. Om du har Gävle Energi Elnät som elnätsföretag i bostaden som du ska flytta från anmäler du enklast uppsägningen här på vår webb.
Läs mer här
Ett anläggnings-ID är ett 18 siffror långt nummer som alltid börjar på 735 999, denna sifferkombination talar om vilken mätare som tillhör din bostad.
Du kan se ditt anläggnings-ID på din avtalsbekräftelse, faktura eller på Mina Sidor. Du kan även fråga efter anläggnings-ID hos din fastighetsägare.
Ett anläggnings-ID är ett 18 siffror långt nummer som alltid börjar på 735 999, denna sifferkombination talar om vilken mätare som tillhör din bostad.
Du kan se ditt anläggnings-ID på din avtalsbekräftelse, faktura eller på Mina Sidor. Du kan även fråga efter anläggnings-ID hos din fastighetsägare.