Den 1 januari blev Hofors Elverk en del av Gävle Energi. Nu är sammanslagningen av bolagen klar och vi välkomnar varmt våra Hoforskunder till oss.
Välkommen till Gävle Energi Elnät!
Den 1 januari blev Hofors Elverk en del av Gävle Energi. Nu är sammanslagningen av bolagen klar och vi välkomnar varmt våra Hoforskunder till oss.
Några nyheter men mycket är sig likt
Som tidigare kund till Hofors Elverk är du redan bekant med oss. Vi har under många år varit kundservice och tagit hand om all fakturering för Hoforsnätet. Nu är vi glada att du dessutom kan få ta del av andra tjänster som underlättar elnätsärenden i din vardag. På den här sidan berättar vi om några grejer som är bra att känna till som kund hos Gävle Energi Elnät.
Nytt bankkontonummer men samma autogiro och e-faktura
Du som betalar dina räkningar med autogiro eller e-faktura behöver inte göra någonting.
Du som gör internetbetalningar och manuellt knappar in alla uppgifter behöver vara uppmärksam på nästa faktura och ändra mottagaruppgifter i din internetbank.
Gävle Energi AB sköter faktureringen åt Gävle Energi Elnät AB och därför kommer Gävle Energi AB att stå som betalningsmottagare. Bankgironumret är 221-1258.
Kanske du vill passa på att byta till autogiro, e-faktura eller e-postfaktura redan nu? Det fixar du enkelt här på vår webbplats eller på Mina sidor eller i appen.
Håll koll med Mina sidor och appen
På både Mina sidor och i appen kan du följa din energianvändning, se dina fakturor, ändra dina kontaktuppgifter och anmäla flytt.
Det är du som står på avtalet som loggar in första gången men inne i Mina sidor eller appen kan du dela ut behörighet så att till exempel andra familjemedlemmar också kan logga in.
Appen laddar du enkelt och gratis ner från App Store eller Google Play. Scanna gärna QR-koden nedan. Mina sidor hittar du här.
Scanna QR-koden!
Varför en sammanslagning?
Varför gick egentligen Hofors Elverk ihop med Gävle Energi Elnät? Det här är några av anledningarna:
Vi kan skapa en långsiktigt hållbar lönsamhet i båda bolag där vi möjliggör attraktiva elnätstaxor för våra kunder över tid.
Vi blir starkare och kan bättre möta och klara av omställningen till ett ännu mer elektrifierat och fossilfritt samhälle
Vi delar och säkrar kunskaper som finns och behövs inom verksamheterna.
Vi får starkare resurser för att skapa stabila och framtidssäkra elnät.
Välkommen att höra av dig
Funderar du över något? Du är alltid välkommen att kontakta kundservice. Vi finns på både chatt, mejl och telefon.
Vanliga frågor och svar
Här kan du se om vi har några aktuella eller planerade driftavbrott på vår el eller fjärrvärme.
Det finns ett par enkla saker som du själv kan kontrollera innan du anmäler ett elavbrott genom att gå igenom den här checklistan innan du felanmäler.
Nej, det sägs inte upp automatiskt. Du behöver göra en separat uppsägning. Om du har Gävle Energi Elnät som elnätsföretag i bostaden som du ska flytta från anmäler du enklast uppsägningen här på vår webb.
Oavsett om du ska flytta, bli kund eller säga upp skickar du in din flyttanmälan helt digitalt till oss. Du signerar ditt ärende med BankID och vi skickar bekräftelser till dig så snart vi har registrerat din flytt.
Om du inte är kund sedan tidigare eller är kund och vill lägga till en ny adress, exempelvis fritidshus eller en ytterligare bostad. Teckna avtal här på vår webb
Du loggar enkelt in med BankID. Det finns även möjlighet att logga in med användarnamn och lösenord. Välj då alternativ ”Användarnamn” på inloggningssidan och följ stegen.
I Gävle Energi appen
Öppna appen och gå till ”Min profil”.
Välj ”Kontouppgifter” för att ändra dina kontaktuppgifter.
På Mina sidor (dator)
Logga in på Mina sidor via webben.
På datorn navigerar du till sidan ”Min profil” genom att klicka på ditt namn längst upp till vänster i menyn.
Här kan du enkelt ändra mejladress, telefonnummer och postadress under ”Kunduppgifter”.
På Mina sidor (mobil)
Klicka på användarikonen längst till höger nere i sidfotsnavigeringen.
Välj alternativ ”Användarnamn” på inloggningssidan
Om du saknar inloggningsuppgifter, klicka vid informationen om glömt lösenord eller ny användare
Fyll i företaget eller föreningens kundnummer
Om vi har en mejladress för ditt företag i vårt system skickar vi en återställningslänk till den adressen och du kan skapa ett lösenord. Vanligtvis har vi en allmän mejladress (info@foretagsnamn.se) registrerad. Om du inte får återställningsmejlet, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Om vi inte har någon mejladress registrerad visas en ny sida där du får fylla i nedan uppgifter för att skapa en användare.
Kundnummer (Ditt kundnummer hittar du på din faktura)
Mejladress
Organisationsnummer (Tänk på att organisationsnummer börjar med 16, ex 16550101-1234)
En återställningslänk skickas ut och du kan skapa ett lösenord.
Det finns två alternativ för att lägga till externa användare på Mina sidor.
Begränsad behörighet (förbrukningsdata) Om du vill dela din förbrukningsdata med en kollega eller extern part för specifika eller alla anläggningar, behöver du som kontoinnehavare skapa en anläggningsgrupp och sedan lägga till användare i gruppen. Dessa användare loggar in med användarnamn och lösenord.
Fullständig behörighet Du kan ge en eller flera personer behörighet till ditt eller ditt företags Mina Sidor. De som tilldelas behörighet loggar in med BankID och får samma möjlighet att se och hantera information på Mina Sidor som du har.
Läs mer hur du lägger till de olika typerna av användare enligt nedan.
Begränsad behörighet
Så här gör du
Logga in på Mina sidor och gå via ”Hantera” vidare till ”Anläggningsgrupper”.
Tryck på ”Skapa ny anläggningsgrupp”.
Namnge anläggningsgruppen och ge den en beskrivning. Gå sedan vidare till nästa steg.
Välj vilken abonnemangsnivå gruppen ska få.
Välj vilken grupptyp anläggningsgruppen ska ha. Du kan välja mellan ” Individuell/sammanslagen översikt” och ” Endast sammanslagen översikt”.
Individuell/sammanslagen översikt – Se förbrukningsdata för gruppen fördelat per anläggning eller se sammanställd förbrukning för gruppens alla anläggningar. Endast sammanslagen översikt – Se förbrukningsdata för gruppens anläggningar sammanställt.
Lägg till vilka anläggningar eller leveranspunkter du vill lägga till i din anläggningsgrupp genom att klicka i önskade anläggningar i listan som dyker upp när du klickar i fältet. Gå sedan vidare till nästa.
Lägg till en befintlig eller ny användare.
Klicka på ”Skapa ny användare”, fyll i uppgifterna i fälten och välj om användaren ska kunna se elkonsumtion, fjärrvärme eller båda delarna. Klicka sedan på avsluta för att spara din användare.
Nu är anläggningsgruppen och användaren skapad. Dela med dig av de ifyllda inloggningsuppgifterna till den tilltänkta användaren som då kan logga in och se förbrukning för anläggningarna i den tilldelade anläggningsgruppen.
Fullständig behörighet
Så här gör du
Du som privatperson loggar in på Mina sidor med BankID som vanligt. Du som företagare loggar in på huvudkontot med användarnamn och lösenord.
Gå in på ”Min profil” på Mina sidor. På dator når du sidan genom att klicka på ditt namn högst upp till vänster, i mobilt läge klickar du på gubben nere i sidfotsnavigeringen.
Klicka sedan på fliken ”Behörigheter”, ”Skapa behörighet” och sedan på ”Ny behörighet”.
Fyll i uppgifterna i formuläret och spara. Användaren har sedan 14 dagar på sig att logga in med sitt BankID för att bekräfta kontot. Om användaren inte loggar in inom denna tidsram kommer kontot automatiskt att raderas.
Bra att veta
Var noga med att endast ge behörighet till personer du litar på. Du har möjlighet att när som helst återkalla behörigheten. Kom ihåg att det är ditt ansvar att ta bort behörigheten om personen inte längre ska ha tillgång till Mina Sidor.
Om den behörige användaren varit inaktiv på Mina sidor i 10 månader får du som ägare av kontot ett e-postmeddelande för vetskap. Om den behörige användaren varit inaktiv i 12 månader raderas användaren automatiskt och blir meddelad via e-post.
Du kan enkelt ändra betalsätt direkt på vår webb, välj mellan autogiro, e-faktura och e-postfaktura.
Du kan också byta betalsätt via Mina sidor i menyn ”Fakturor”, eller i vår app under ”Fler e-tjänster” på startsidan.
Vi använder cookies för att förbättra webbplatsens funktioner och användarupplevelse. Genom att godkänna samtycker du till att vi samlar in information om ditt webbanvändande. Du kan ändra ditt samtycke genom att klicka på "Anpassa".
På vår webbplats använder vi cookies (kakor) för att förbättra funktioner och användningen för dig som besökare. När du godkänner användningen av cookies godkänner du att webbplatsen samlar in information om hur du använder webben för att förbättra upplevelsen ytterligare.
Om du ångrar dig kan du ta tillbaka ditt godkännande helt eller ändra inställningarna för vilka cookies du godkänner. Det gör du genom att klicka på "Inställningar".
Här kan du läsa mer vår cookie-policy: https://www.gavleenergi.se/kundservice/konsumentratt/cookies/
Nödvändiga cookies är just nödvändiga för att webbplatsen över huvud taget ska fungera när det gäller till exempel sidnavigering eller användarinloggning. Nödvändiga cookies sparar ingen personlig information om dig.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
simpliform_session
8 hours
No description
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
XSRF-TOKEN
8 hours
This cookie is set by Wix and is used for security purposes.
Funktionella cookies hjälper till att spara egna inställningar som du har gjort, till exempel vilken region du befinner dig i eller val av språk. Om du väljer bort funktionella cookies fungerar webbplatsen kanske inte helt som det är tänkt.
Marknadsföringscookies gör att du vid besök på andra webbplatser blir visad relevanta annonser från oss. Kakorna sparar alltså information om hur du använder din webbläsare och enheten du surfar på.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.