Den 1 januari blev Hofors Elverk en del av Gävle Energi. Nu är fusionen av bolagen klar och vi välkomnar varmt våra Hoforskunder till oss.
Välkommen till Gävle Energi Elnät!
Den 1 januari blev Hofors Elverk en del av Gävle Energi. Nu är fusionen av bolagen klar och vi välkomnar varmt våra Hoforskunder till oss.
Några nyheter men mycket är sig likt
Som tidigare kund till Hofors Elverk är du redan bekant med oss. Vi har under många år varit kundservice och tagit hand om all fakturering för Hoforsnätet. Nu är vi glada att du dessutom kan få ta del av andra tjänster som underlättar elnätsärenden i din vardag. På den här sidan berättar vi om några grejer som är bra att känna till som kund hos Gävle Energi Elnät.
Nytt bankkontonummer men samma autogiro och e-faktura
Du som betalar dina räkningar med autogiro eller e-faktura behöver inte göra någonting. En ändring är däremot att du som tidigare har fått din autogirofaktura via posten i fortsättningen kommer att se dina fakturor på Mina sidor, eftersom vi för miljöns skull alltid försöker minska vår användning av papper.
Du som gör internetbetalningar och manuellt knappar in alla uppgifter behöver bara vara uppmärksam på att bankgiro och betalningsmottagare blir rätt.
Gävle Energi AB sköter faktureringen åt Gävle Energi Elnät AB och därför kommer Gävle Energi AB att stå som betalningsmottagare. Bankgironumret är 221-1258.
Kanske du vill passa på att byta till autogiro, e-faktura eller e-postfaktura redan nu? Det fixar du enkelt här på vår webbplats eller på Mina sidor eller i appen.
Håll koll med Mina sidor och appen
På både Mina sidor och i appen kan du följa din energianvändning, se dina fakturor, ändra dina kontaktuppgifter och anmäla flytt.
Det är du som står på avtalet som loggar in första gången men inne i Mina sidor eller appen kan du dela ut behörighet så att till exempel andra familjemedlemmar också kan logga in.
Appen laddar du enkelt och gratis ner från App Store eller Google Play. Scanna gärna QR-koden nedan. Mina sidor hittar du här.
Scanna QR-koden!
Varför en sammanslagning?
Varför gick egentligen Hofors Elverk ihop med Gävle Energi Elnät? Det här är några av anledningarna:
Vi kan skapa en långsiktigt hållbar lönsamhet i båda bolag där vi möjliggör attraktiva elnätstaxor för våra kunder över tid.
Vi blir starkare och kan bättre möta och klara av omställningen till ett ännu mer elektrifierat och fossilfritt samhälle
Vi delar och säkrar kunskaper som finns och behövs inom verksamheterna.
Vi får starkare resurser för att skapa stabila och framtidssäkra elnät.
Välkommen att höra av dig
Funderar du över något? Du är alltid välkommen att kontakta kundservice. Vi finns på både chatt, mejl och telefon.
Vanliga frågor och svar
Här kan du se om vi har några aktuella eller planerade driftavbrott på vår el eller fjärrvärme.
Det finns ett par enkla saker som du själv kan kontrollera innan du anmäler ett elavbrott genom att gå igenom den här checklistan innan du felanmäler.
Nej, det sägs inte upp automatiskt. Du behöver göra en separat uppsägning. Om du har Gävle Energi Elnät som elnätsföretag i bostaden som du ska flytta från anmäler du enklast uppsägningen här på vår webb.
Oavsett om du ska flytta, bli kund eller säga upp skickar du in din flyttanmälan helt digitalt till oss. Du signerar ditt ärende med BankID och vi skickar bekräftelser till dig så snart vi har registrerat din flytt.
Om du inte är kund sedan tidigare eller är kund och vill lägga till en ny adress, exempelvis fritidshus eller en ytterligare bostad. Teckna avtal här på vår webb
Du loggar enkelt in med BankID. Det finns även möjlighet att logga in med användarnamn och lösenord. Välj då alternativ ”Användarnamn” på inloggningssidan och följ stegen.
I Gävle Energi appen
Öppna appen och gå till ”Min profil”.
Välj ”Kontouppgifter” för att ändra dina kontaktuppgifter.
På Mina sidor (dator)
Logga in på Mina sidor via webben.
På datorn navigerar du till sidan ”Min profil” genom att klicka på ditt namn längst upp till vänster i menyn.
Här kan du enkelt ändra mejladress, telefonnummer och postadress under ”Kunduppgifter”.
På Mina sidor (mobil)
Klicka på användarikonen längst till höger nere i sidfotsnavigeringen.
Välj alternativ ”Användarnamn” på inloggningssidan
Om du saknar inloggningsuppgifter, klicka vid informationen om glömt lösenord eller ny användare
Fyll i företaget eller föreningens kundnummer
Om vi har en mejladress för ditt företag i vårt system skickar vi en återställningslänk till den adressen och du kan skapa ett lösenord. Vanligtvis har vi en allmän mejladress (info@foretagsnamn.se) registrerad. Om du inte får återställningsmejlet, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Om vi inte har någon mejladress registrerad visas en ny sida där du får fylla i nedan uppgifter för att skapa en användare.
Kundnummer (Ditt kundnummer hittar du på din faktura)
Mejladress
Organisationsnummer (Tänk på att organisationsnummer börjar med 16, ex 16550101-1234)
En återställningslänk skickas ut och du kan skapa ett lösenord.
Det finns två alternativ för att lägga till externa användare på Mina sidor.
Begränsad behörighet (förbrukningsdata) Om du vill dela din förbrukningsdata med en kollega eller extern part för specifika eller alla anläggningar, behöver du som kontoinnehavare skapa en anläggningsgrupp och sedan lägga till användare i gruppen. Dessa användare loggar in med användarnamn och lösenord.
Fullständig behörighet Du kan ge en eller flera personer behörighet till ditt eller ditt företags Mina Sidor. De som tilldelas behörighet loggar in med BankID och får samma möjlighet att se och hantera information på Mina Sidor som du har.
Läs mer hur du lägger till de olika typerna av användare enligt nedan.
Begränsad behörighet
Så här gör du
Logga in på Mina sidor och gå via ”Hantera” vidare till ”Anläggningsgrupper”.
Tryck på ”Skapa ny anläggningsgrupp”.
Namnge anläggningsgruppen och ge den en beskrivning. Gå sedan vidare till nästa steg.
Välj vilken abonnemangsnivå gruppen ska få.
Välj vilken grupptyp anläggningsgruppen ska ha. Du kan välja mellan ” Individuell/sammanslagen översikt” och ” Endast sammanslagen översikt”.
Individuell/sammanslagen översikt – Se förbrukningsdata för gruppen fördelat per anläggning eller se sammanställd förbrukning för gruppens alla anläggningar. Endast sammanslagen översikt – Se förbrukningsdata för gruppens anläggningar sammanställt.
Lägg till vilka anläggningar eller leveranspunkter du vill lägga till i din anläggningsgrupp genom att klicka i önskade anläggningar i listan som dyker upp när du klickar i fältet. Gå sedan vidare till nästa.
Lägg till en befintlig eller ny användare.
Klicka på ”Skapa ny användare”, fyll i uppgifterna i fälten och välj om användaren ska kunna se elkonsumtion, fjärrvärme eller båda delarna. Klicka sedan på avsluta för att spara din användare.
Nu är anläggningsgruppen och användaren skapad. Dela med dig av de ifyllda inloggningsuppgifterna till den tilltänkta användaren som då kan logga in och se förbrukning för anläggningarna i den tilldelade anläggningsgruppen.
Fullständig behörighet
Så här gör du
Du som privatperson loggar in på Mina sidor med BankID som vanligt. Du som företagare loggar in på huvudkontot med användarnamn och lösenord.
Gå in på ”Min profil” på Mina sidor. På dator når du sidan genom att klicka på ditt namn högst upp till vänster, i mobilt läge klickar du på gubben nere i sidfotsnavigeringen.
Klicka sedan på fliken ”Behörigheter”, ”Skapa behörighet” och sedan på ”Ny behörighet”.
Fyll i uppgifterna i formuläret och spara. Användaren har sedan 14 dagar på sig att logga in med sitt BankID för att bekräfta kontot. Om användaren inte loggar in inom denna tidsram kommer kontot automatiskt att raderas.
Bra att veta
Var noga med att endast ge behörighet till personer du litar på. Du har möjlighet att när som helst återkalla behörigheten. Kom ihåg att det är ditt ansvar att ta bort behörigheten om personen inte längre ska ha tillgång till Mina Sidor.
Om den behörige användaren varit inaktiv på Mina sidor i 10 månader får du som ägare av kontot ett e-postmeddelande för vetskap. Om den behörige användaren varit inaktiv i 12 månader raderas användaren automatiskt och blir meddelad via e-post.
Du kan enkelt ändra betalsätt direkt på vår webb, välj mellan autogiro, e-faktura och e-postfaktura.
Du kan också byta betalsätt via Mina sidor i menyn ”Fakturor”, eller i vår app under ”Fler e-tjänster” på startsidan.