På hög höjd i Hedesunda

Hur kan underhåll och förstärkning av en luftledning se ut? Nyligen har vi stärkt upp driftsäkerheten i de södra delarna av elnätet.

Gävle Energi äger elnätet i större delen av Gävle kommun. Vi ser helt enkelt till att elen kan transporteras dit den ska. Huvuddelen av vårt nät är nedgrävt men på några platser har vi fortfarande luftledningar kvar. Hur kan underhåll och förstärkning av en sån ledning se ut? Vi följde med elnätsgänget ut mot Hedesunda en dag i mars.

Det är en morgon som inte riktigt kan bestämma sig för om den vill vara vinter eller vår. Dimman ligger tät i skogen när kollegorna på elnät börjar dagens arbete, men man kan ana att solen kanske kommer titta fram senare på dagen.

Här, strax utanför Hedesunda vid riksväg 56, har man arbetat i lite drygt en vecka med att byta ut en gammal friledning mot en ny hängkabel. Den nya linan är isolerad och därmed mer vädersäker. Med en oisolerad ledning så är det en större risk att kunderna tappar spänningen om ett träd faller ner på ledningen, något som man nu vill undvika.

– När ett träd faller ner på en oisolerad lina blir det kortslutning eller jordfel och ett larm går till driftcentralen, förklarar Andreas, arbetsledare på Gävle Energi. Med en isolerad lina blir det sällan strömavbrott om inte linan går av helt. När det är ett träd som ligger på en isolerad lina så brukar vi få in samtal från allmänheten, berättar han. Hundägare är duktiga på att ringa in, något som vi verkligen uppskattar.  

Efter rejäla oväder med snö och blåst så gör vi alltid en översyn av alla isolerade linjer i vårt nät, lägger han till.

Hur går arbetet till?

När vi hälsar på lagom till frukosten så har de redan varit i gång ett par timmar. Samtidigt som man fyller på med varmt kaffe och äggmacka så planerar gruppen också hur man bäst lägger upp nästa steg och resten av arbetsdagen. Trots att författaren inte riktigt hänger med i snacket och alla termer så är det tydligt att man har ett bra samarbete och hjälps åt att komma fram till hur man bäst går vidare. Förutom medarbetare från Gävle Energi så är det flera entreprenörer med i arbetet.

– Det är en fördel att göra de här jobben på vintern innan tjälen gått ur, berättar Jimmy från Sundgrens åkeri. Då är det enklare att arbete i terrängen med tunga maskiner.

Jimmy och hans kollega Peter är med och arbetar med de stolpar som man kommer åt med traktor och korg. På plats hittar vi också Jens från SH Transport som lyfter av de stora rullarna med lina som sen ska tas ut i terrängen.

På det här jobbet är det dock både maskin- och handkraft som behövs. Man behöver upp i ungefär 50 stolpar fördelade på en sträcka av tre kilometer och då är kombinationen det bästa.

– Vi arbetar på flera ställen samtidigt och på vissa platser är det enklare att klättra upp i stolparna, medan andra är smidiga att ta med korg, förklarar Andreas.

Stolparna är uppemot 50 år gamla och Andreas tror att linan är ungefär lika gammal så det är hög tid att byta linan. Flera av stolparna svajar rejält när elteknikerna klättrar upp och det gäller att inte vara höjdrädd. Förutom att man ska gilla utsikten så måste man också ha rätt utrustning och rätt utbildning, något som man får löpande i arbetet.

Efter några timmars arbete så tittar solen fram genom träden och gruppen har hunnit både upp och ner i flera stolpar. 

– Det är kul att få vara ute i skogen, arbeta med kroppen och bli skönt trött efter en arbetsdag, säger Rickard, elnätstekniker.

– Ja, sådana här dagar är det helt okej att arbeta utomhus, fyller kollegan Robin i med ett leende.

Även om det inte är så många kunder det rör sig om på den här ledningen så är det viktigt att alla har en stabil leverans av el och att nätet är så vädersäkrat som det kan bli. Något som man nu kan sätta en check på på den här delen av det lokala elnätet.

Visste du att?

Vid ett tillfälle passerar man den tungt trafikerade riksväg 56. Då gäller det att arbeta snabbt och effektivt och ha både plan A, B och C redo. Trafiken stängdes av med hjälp av TMA-bilar (Truck Mounted Attenuator) och på mindre än fem minuter var man färdig och kunde släppa på trafiken igen.

Snabbt och bra jobbat!

Vill du ser mer? Här kan du se en kort film från arbetet.

Publicerades den 4 april, 2022.

Gå till nyhetsarkiv