

Välj avsnitt:
- Dina kunduppgifter och anläggningsuppgifter
- Betalningsuppgifter
- Betalningsavi
- Specifikation elhandel
- Specifikation elnät
1. Dina kunduppgifter och anläggningsuppgifter
- Datum då vi skapade fakturan, faktura/OCR-nummer för den aktuella fakturan samt ditt kundnummer.
- Din fakturaadress – observera att fakturaadressen kan vara annan än anläggningens adress.
- Uppgifter om anläggningen som anläggningens adress, anläggnings-ID och områdes-ID.
2. Betalningsuppgifter
- Elhandelskostnaden visar kostnaden för den använda mängden kilowattimmar (kWh) under föregående månad med ditt avtalade elpris.
- Elnätskostnaden visar kostnaden till elnätsbolaget för underhåll av elledningarna fram till din bostad.
- Vissa kunder har bara en av ovan delar hos Gävle Energi och köper antingen elhandeln av en annan leverantör eller bor utanför Gävle Energis nätområde och får då två separata fakturor för sin el.
3. Betalningsavi
- Om du ska betala fakturan från en utländsk bank behöver du uppge BIC/SWIFT och IBAN-nummer.
- Den totala summan som du ska betala.
- Fakturans OCR-nummer (referensnummer) samt förfallodag då betalningen ska vara oss tillhanda senast.
- Vårt PlusGiro kontonummer som du ska betala till.
- Den här raden kan du läsa in om du skannar dina betalningar, den anger OCR-nummer, summa att betala samt vårt PlusGirokonto-nummer.
4. Specifikation elhandel
- Här står det vilket elavtal du har och eventuell avtalslängd.
- Period för vilken fakturan avser.
- Redovisningar av ursprungsmärkning från föregående år.
- Den beräknade årsförbrukning baserat på historiska värden.
- Priskomponenter som avtalet innehåller tillsammans med förbrukningsuppgifter för perioden inklusive mervärdesskatt.
- Summan att betala gällande elhandel.
Rörligt elpris – Månad
- Medelspotpris är medelvärdet av månadens alla timpriser på elbörsen Nord Pool oavsett när förbrukning har skett för det aktuella elprisområdet.
- Rörliga kostnader består av profilkostnad, kostnader för ursprungsgarantier, balansansvar, elcertifikat, samt avgifter till Svenska Kraftnät. De rörliga kostnaderna kan variera från månad till månad. Profilkostnaden är skillnaden mellan den faktiska inköpskostnaden för anläggningen och medelspotpriset för den aktuella perioden i det specifika elprisområdet.
- Fast påslag är det avtalade påslaget vilket ska täcka våra indirekta kostnader och marginal.
- Fast månadsavgift är en volymoberoende påslag som ska täcka våra indirekta kostnader och marginal.
- Mervärdesskatt är 25 procent och beräknas utifrån totalsumman av alla kostnader.
Rörligt elpris – Timme
- Spotpris är anläggningens individuella elpris. Det beräknas genom att ta förbrukad energivolym gånger Nord Pools spotpris för det aktuella elprisområdet i de enskilda timmarna och beräkna medelvärdet av dessa under den aktuella perioden.
- Rörliga kostnader består av profilkostnad, kostnader för ursprungsgarantier, balansansvar, elcertifikat, samt avgifter till Svenska Kraftnät. De rörliga kostnaderna kan variera från månad till månad. Profilkostnaden är skillnaden mellan den faktiska inköpskostnaden för anläggningen och medelspotpriset för den aktuella perioden i det specifika elprisområdet.
- Fast påslag är det avtalade påslaget vilket ska täcka våra indirekta kostnader och marginal.
- Fast månadsavgift är en volymoberoende påslag som ska täcka våra indirekta kostnader och marginal.
- Mervärdesskatt är 25 procent och beräknas utifrån totalsumman av alla kostnader.
5. Specifikation elnät
- Kostnaden för ditt elnätsavtal samt en specifikation av dina elnätskostnader under föregående månad.
- Den faktiska elanvändningen i kilowattimmar (kWh) 12 månader bakåt i tiden. Årskostnaden baserat på din årsförbrukning och de produkter/priser som ditt avtal har just nu och 12 månader framåt.
- Ditt mätarnummer.
- Storleken på din huvudsäkring. Den fasta årsavgiften baseras på säkringsstorleken förutom på lägenheter, där finns ingen.
Vanliga frågor och svar om faktura
Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.
När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.
Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.
Ladda ner appen
Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.
När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.
Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.
Ladda ner appen
Om du bor i Gävle kan det bero på att du fortfarande har ett elnätsavtal hos oss. Det går nämligen inte att byta elnätsleverantör på samma sätt som man byter elleverantör. Gävle Energi äger och underhåller elnätet i Gävle, och därför betalas elnätsavgiften till oss och till inte din nya elleverantör. Du kan kontrollera detta genom att läsa vad fakturan avser. På Mina Sidor och i vår app kan du se dina fakturor.
Om du bor i Gävle kan det bero på att du fortfarande har ett elnätsavtal hos oss. Det går nämligen inte att byta elnätsleverantör på samma sätt som man byter elleverantör. Gävle Energi äger och underhåller elnätet i Gävle, och därför betalas elnätsavgiften till oss och till inte din nya elleverantör. Du kan kontrollera detta genom att läsa vad fakturan avser. På Mina Sidor och i vår app kan du se dina fakturor.
Logga in på Mina Sidor för att uppdatera dina kontakt- och faktureringsuppgifter. Vi har flera alternativ för dig att välja mellan när det gäller att ta emot och betala din faktura, på Mina sidor kan du även ändra till något av våra digitala fakturaval.
Logga in på Mina Sidor för att uppdatera dina kontakt- och faktureringsuppgifter. Vi har flera alternativ för dig att välja mellan när det gäller att ta emot och betala din faktura, på Mina sidor kan du även ändra till något av våra digitala fakturaval.
Vi använder oss av inkassobolaget Svea Inkasso.
För snabb och enkel kontakt med Svea Inkasso gå in på www.svea.com/se/sv/kontakt/
Telefonnummer: 08-735 29 29
Öppettider: Måndag-fredag kl. 08:00-18:00
Vi använder oss av inkassobolaget Svea Inkasso.
För snabb och enkel kontakt med Svea Inkasso gå in på www.svea.com/se/sv/kontakt/
Telefonnummer: 08-735 29 29
Öppettider: Måndag-fredag kl. 08:00-18:00
Det som påverkar summan på fakturan är mängden energi som du har förbrukat under föregående månad och priset som du betalar per kilowattimme. Om du upplever att fakturan plötsligt har blivit dyr brukar det i regel bero på två saker, antingen har priset på din el ökat eller din energianvändning.
Det finns en hel del du kan göra för att underlätta för plånbok, på den här sidan har vi samlat våra bästa tips hur du kan spara energi.
Läs mer här
Det som påverkar summan på fakturan är mängden energi som du har förbrukat under föregående månad och priset som du betalar per kilowattimme. Om du upplever att fakturan plötsligt har blivit dyr brukar det i regel bero på två saker, antingen har priset på din el ökat eller din energianvändning.
Det finns en hel del du kan göra för att underlätta för plånbok, på den här sidan har vi samlat våra bästa tips hur du kan spara energi.