Har du funderingar kring din faktura?

I videoklippet och i pdf:en nedan förklarar vi hur din faktura fungerar.

Se fakturaförklaring i pdf-format

Fakturaval Välj mellan e-faktura, e-postfaktura eller autogiro.

Vanliga frågor och svar om faktura

Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.

När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.

Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.

Ladda ner appen

Om du bor i Gävle kan det bero på att du fortfarande har ett elnätsavtal hos oss. Det går nämligen inte att byta elnätsleverantör på samma sätt som man byter elleverantör. Gävle Energi äger och underhåller elnätet i Gävle, och därför betalas elnätsavgiften till oss och till inte din nya elleverantör. Du kan kontrollera detta genom att läsa vad fakturan avser. På Mina Sidor och i vår app kan du se dina fakturor.

Logga in på Mina Sidor för att uppdatera dina kontakt- och faktureringsuppgifter. Vi har flera alternativ för dig att välja mellan när det gäller att ta emot och betala din faktura, på Mina sidor kan du även ändra till något av våra digitala fakturaval.

Vi använder oss av inkassobolaget Svea Inkasso.

För snabb och enkel kontakt med Svea Inkasso gå in på www.svea.com/se/sv/kontakt/

Telefonnummer: 08-735 29 29  
Öppettider: Måndag-fredag kl. 08:00-18:00

Det som påverkar summan på fakturan är mängden energi som du har förbrukat under föregående månad och priset som du betalar per kilowattimme. Om du upplever att fakturan plötsligt har blivit dyr brukar det i regel bero på två saker, antingen har priset på din el ökat eller din energianvändning.

Det finns en hel del du kan göra för att underlätta för plånbok, på den här sidan har vi samlat våra bästa tips hur du kan spara energi.

Läs mer här