Tryggt och säkert

All drift och service ingår. Jour dygnet runt.

Klimatsmart

Fjärrvärme från 100% förnybara energikällor.

Prisvärt

Låga kostnader och ökat värde på fastigheten.

Är ditt hus redan anslutet till fjärrvärmenätet?

Teckna fjärrvärmeavtal enkelt i formuläret.

Teckna fjärrvärmeavtal

Gävle Energi hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen. Läs mer på www.gavleenergi.se/gdpr

Så går det till

  • Ange din adress Sök på din adress och fyll i uppgifterna i formuläret.
  • Signering Skriv under ditt avtal med BankID.
  • Bekräftelse Efter att du signerat avtalet får du en mejlbekräftelse på att vi mottagit ditt avtal. När vi registrerat avtalet får du en avtalsbekräftelse skickad till dig.
  • Klart! Ditt fjärrvärmeavtal startar enligt angivet datum i avtalsbekräftelsen.

Kostnadsfri genomgång av fjärrvärmecentralen

När du tecknat ditt avtal erbjuder vi dig en kostnadsfri genomgång av hur fjärrvärmecentralen fungerar. Ring vår driftcentral på telefon 026-17 85 60 för att boka tid.

Kostnadsfri service

Gävle Energi äger fjärrvärmecentralen och du har kostnadsfri service av din central. Vår felanmälan är öppen dygnet runt, året runt. Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Och du, grattis till ett klimatsmart, kostnadseffektivt och tryggt val.

Håll koll på din fjärrvärme i appen

Gratis app som ger dig full koll på din fjärrvärmeanvändning, dina kostnader och ger dig möjlighet att styra din inomhustemperatur direkt i telefonen.

Vanliga frågor och svar om fjärrvärme

Kostnaden för fjärrvärme varierar mycket under året. Kalla vintermånader krävs det betydligt mer värme för att hålla huset varmt. På sommaren däremot används fjärrvärmen nästan enbart till varmvatten i duschar och kranar. Den fasta avgiften är densamma varje månad.

Våra el- och värmefakturor skickas månadsvis i efterskott. Du betalar alltså för föregående månads energianvändning. Om du har bredband genom GavleNet faktureras du månadsvis i förskott. Då betalar du för innevarande månad som du använt ditt bredband.

När fakturan kommer beror på vilket betalsätt du har. Vi skickar ut fakturan den sjunde helgfria vardagen i månaden. Om du har webbfaktura via mejl eller e-faktura får du fakturan samma dag. När pappersfakturan kommer beror på postgången och tar cirka tre dagar.

Som ny kund hos oss får du din första faktura via posten om du inte aktivt väljer ett annat alternativ. Du kan enkelt byta betalsätt på Mina sidor eller i vår app, där kan du även se dina fakturor, inbetalningsuppgifter och betalstatus. I vår app kan du få notiser i din telefon när du har en ny faktura att betala, passa på att ladda ner appen så har du full koll när din första faktura skapas. Du loggar enkelt in med BankID.

Ladda ner appen

Gävle Energi äger värmecentralen och ser till att den fungerar. I appen eller på Mina sidor kan du enkelt felanmäla din fjärrvärme vid exempelvis läckage eller problem med varmvattnet.

Det finns några enkla saker du kan testa om du upplever att din värme inte riktigt fungerar som den ska.

Läs mer här

Rummet där din fjärrvärmecentral sitter ska vara utrustad med en golvbrunn så att vattnet har någonstans att ta vägen ifall att det skulle uppstå ett läckage. Man kan också leda vattnet till ett annat rum med golvbrunn eller avlopp. Kontrollera gärna att din golvbrunn fungerar genom att hälla ner en hink med vatten.

Ett sista tips är att inte förvara ömtåliga saker i direkt anslutning till golvbrunnen eller fjärrvärmecentralen.

Läs mer
Så fungerar fjärrvärme Har du fjärrvärme eller funderar du på att skaffa?
Fjärrvärmeanslutning Enkel, bekväm och 100% förnybar fjärrvärme.
Miljöriktig fjärrvärme Se miljövärden och produktionsmix för vår fjärrvärme.