Staycation på Clarion Hotel Winn – Gävles mysigaste vardagsrum

Vi träffar Emma, Hotellchef på Clarion Hotel Winn. Precis mellan frukost och lunchrusningen finns det en liten lucka för att prata om hur man får gäster att känna sig välkomna om och om igen. Några personer sitter och arbetar i ett hörn, ett konferensgäng kommer ut ur hissen och en turist checkar in i receptionen.

Emma började jobba här 2007 och sedan 2009 har hotellet haft namnet Clarion Hotel Winn.

– Vi vill vara allas vardagsrum, det ska vara tillgängligt och avslappnat. Härliga miljöer där det är lätt att trivas. Vi är Gävles största hotell med 202 rum, 18 nya till hösten, och 15 stycken konferensrum, berättar Emma.

Hotellet har ett 40-tal anställda och lika många extraanställda. Vid stora konferenser är det mycket att göra i både hotellet och hotellets restaurang Brasserie Absint.

Ett populärt val

Restaurangen ja, Brasserie Absint. Här har nog varenda Gävlebo någon gång satt sin fot. De erbjuder AW, brunch, konferenser, luncher, middagar och klassikern hotellfrukost. I början av året ändrade de brunchkonceptet från att servera en brunchbuffé till att erbjuda en klassisk brunchmeny.  

– Det ger mycket mindre matsvinn och är väldigt uppskattat av våra gäster. Tidigare har vi behövt kasta en del mat och nu slipper vi det, plus att gästerna får maten serverad direkt till bordet och vår personal/mina kollegor kan presentera den. Winn-winn skulle man kunna säga, säger Emma leendes.

Förutom alla Gävlebor som är här så har hotellet många gäster som kommer från andra orter, både affärsresenärer och privat.

– På helgerna kan det komma runt 100 inresande varje helg och många är här för att ta del av Gävles shoppingutbud. Det kanske man inte tror men för många är Gävle en perfekt shoppingstad, allt finns nära, det är inte lika trångt som i större städer och kanske en kortare resa om man bor norröver. Man kan bo bra, mysa lite och ta en behandling, förklarar hon.

Fjärrvärmen då? Hur funkar det med den?

– Förutom att den värmer upp alla 202 (snart 220 rum) och restaurang, lobby m.m. så funkar det bra trots att det är ett relativt gammalt hotell. Man behöver inte ens tänka på det, säger Emma. Precis så som det ska vara. I lokalerna finns det också reglage som gör anpassas efter antalet personer i rummet. Är det många i ett rum krävs det mindre värme eller kyla – vilket är en effektiv energibesparing, fortsätter hon. Sen är det en hel del mänsklig värme och härlig puls.

Både Nordic Choice Hotel och Winn Hotel Group har länge arbetat med hållbarhet. We Care kallas företagets koncept som täcker över alla aspekter av hållbarhet, från miljö till socialt.

– Det är positivt att miljö och hållbarhet har lyfts ännu högre på agendan de senaste åren men vi har arbetat med det väldigt länge så för oss är det en självklarhet, säger Emma. Några exempel är Sweet Dreams där gästerna kan välja att inte få sitt rum städad om de endast bor en natt – då skänker vi istället pengar till Unicef. Det är båda en bra sak samtidigt som vi sparar på resurser i form av material vid städning, vatten vid tvätt och personal. Hållbarhet är en stående punkt på alla mötesagendor, berättar hon.  

Vi avrundar intervjun med ett hållbarhetstips från Emma.
 
– Jag vill verkligen slå ett slag för ”hemester”! Semester hemma helt enkelt. Checka in hos oss, bli ompysslad och ät god mat utan att behöva resa bort. På morgonen kanske man ligger och drar sig lite extra länge innan man kommer ner för en god frukost.

 – Lägg bort era mobiler ett tag, bestäm träff med nära och kära och bli servad med god mat och härlig stämning. Skratt och värme är hållbarhet för mig, avslutar Emma.


*Reportaget genomfördes innan pandemin och de restriktioner som följt. Hotellet har dock öppet som vanligt och följer alla riktlinjer och rekommendationer som krävs för ett säkert och tryggt besök.

Publicerades den 6 september, 2020.

Gå till nyhetsarkiv