Restaurang fick hjälp att bryta elavtal med oseriös elhandlare

Läs om hur vi hjälpte restaurangen Sushi City som drabbades av flera oseriösa elhandlare.

De flesta elhandlare i Sverige är seriösa företag som värnar om sina kunder. Men det finns tyvärr ett antal oseriösa aktörer som använder sig av oschyssta säljmetoder.

John flyttade från Norge till Gävle i december 2015 och startade då restaurangen Sushi City. Han tecknade ett fast elavtal på tre år med Gävle Energi till restaurangen. Efter några månader blev John uppring av en annan elhandlare.

– Jag trodde att telefonförsäljaren ringde från Gävle Energi. Säljaren sa att de skulle hjälpa mig att förbättra elavtalet och att de samarbetade med Gävle Energi. Jag sa ja, men jag förstod heller inte så bra svenska då, berättar John.

Det John inte uppfattade var att han i telefonsamtalet hade sagt ja till en fullmakt. Med en fullmakt får elhandlaren lov att teckna ett nytt elavtal i kundens namn och på så vis ta över kunden.

Oväntad och dubbelt dyrare elräkning

Ganska snart fick John den första fakturan från den oseriösa elhandlaren och han blev mycket förvånad. Där stod nu Sushi City med sin vanliga elräkning från Gävle Energi och dessutom med en oväntad och till på köpet dubbelt så dyr elräkning än normalt, från ett helt annat företag som han inte medvetet tackat ja till. John försökte kontakta företaget både via mejl och telefon men fick inget svar.

John vände sig då till oss för att få hjälp. Säljkoordinator Jonas Söderström fick till slut kontakt med elhandlaren. I det här fallet kunde vi häva avtalet, eftersom de hade tagit över Sushi City som kund innan avtalstiden för vårt elavtal hade löpt ut. De erkände att de hade gjort fel och drog tillbaka avtalet.

Nytt problem med gammal fullmakt

Där skulle man kunna tro att affären med den oseriösa elhandlaren var ett avslutat kapitel. Men det dröjde inte länge förrän Sushi City hamnade i knipa igen. En ny oseriös aktör köpte upp den första oseriösa elhandlaren och tog plötsligt över Sushi Citys elavtal, utan att ens kontakta dem först.

– Det nya företaget använde den gamla fullmakten, även fast vi hade rett ut allting sedan tidigare. Det strider mot alla regler, säger Jonas.

Eftersom Sushi City inte hade sagt ja till att byta elhandelsföretag, betalade de inte elräkningarna från det nya företaget och till slut gick ärendet till Kronofogden.

Tack vare att John hade sparat all mejlkonversation från de oseriösa elhandlarna kunde han bevisa hur allt hade gått till. Men det tog ett helt år innan allt löste sig med Kronofogden.

Säger nej direkt vid minsta osäkerhet

Fortfarande ringer telefonförsäljare från olika elhandelsföretag och vill sälja elavtal med olika säljknep, men nu är John extra uppmärksam.

– Jag frågar direkt om de ringer från Gävle Energi och svarar de nej så säger jag att jag inte vill byta elbolag. Jag är nöjd med det jag har och känner mig trygg och vet vad jag betalar varje månad, säger John.

Råd och tips innan du tecknar elhandelsavtal:

  • Om du känner dig osäker eller misstänksam till ett företag som vill sälja elavtal – kontakta Gävle Energis kundservice så hjälper vi dig.
  • Stirra dig inte blind på priset. Det är viktigt att leta efter eventuella dolda kostnader så du får koll på totalpriset.
  • Som företagare bör du vara extra noggrann och läsa igenom avtalet innan du tackar ja. Företagare har inte samma skydd som konsumenter. Det finns inget skriftlighetskrav och inte någon ångerrätt.
  • Kom ihåg att du som privatperson alltid måste godkänna elavtalet skriftligt. Ett muntligt godkännande är inte bindande vid telefonförsäljning.
  • Kolla in listan på elhandelsföretag som det har klagats mycket på hos Konsumenternas energimarknadsbyrå: www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation

Publicerades den 31 mars, 2021.

Gå till nyhetsarkiv