Familjeslanten delar med sig av både kunskap och hopp

I snart 30 år har rådgivarna på den ideella organisationen Familjeslanten hjälpt Gävleborna med budget- och skuldrådgivning.

Rådgivningen är ett av flera verktyg för att kunna ta sig upp ur en ekonomiskt tuff situation. Gävle Energi är ett utav de företag och organisationer som är med och stöttar Familjeslanten i deras viktiga arbete. En solig februaridag hälsar vi på Familjeslanten i deras lokaler i Folkets Hus i centrala Gävle. Vi möter upp Erika som arbetar som budget- och skuldrådgivare.

– Man kan säga att vi erbjuder hjälp till självhjälp, förklarar Erika. Familjeslanten finns till för att hjälpa ekonomiskt utsatta att hitta en väg tillbaka till en mer stabil ekonomi och tillvaro, förklarar hon.

Har man ekonomiska bekymmer kan man boka in sig hos Familjeslanten för att få vägledning bland krångliga myndighetsbegrepp och tillvägagångssätt. Det kan också vara ett sätt att öppna upp och våga prata om sina skulder.

– När människor kommer hit är många på gränsen till att bryta ihop, berättar Erika. Det är väldigt skuldbelagt och skamfyllt med skulder. Men när man väl tar steget och kommer hit känner många att de har påbörjat något och att det finns hopp, fortsätter hon.

– Men vi är ingen myndighet och vi gör inte saker åt våra besökare, understryker Erika. Vi berättar hur man gör och i slutändan stärker det många för då är det en själv som har gjort skillnad. Man blir mer eller mindre experter på ekonomi efter att man har varit här ett par gånger, säger hon leendes.

Vilka är välkomna hit?

– Det finns egentligen ingen gemensam nämnare för våra besökare, förutom att man av olika anledningar hamnat i ett ekonomiskt utsatt läge, säger Erika. Ofta kan det vara så att det har hänt något oväntat i livet, en livskris helt enkelt. Många har själva försökt att ta sig ur sitsen, men har inte verktygen eller möjligheten att lyckas, fortsätter hon. Betalar du lägsta beloppet på skulder är det i princip bara ränta och avgifter och själva skulden minskar inte. 

Organisationen arbetar mot olika grupper och gör ibland riktade insatser. Kronofogdemyndigheten kan ibland flagga för att man ser en viss ökning inom olika grupper, som äldre och pensionärer eller yngre som saknar kunskap och information.

– Just nu ser vi en trend med många yngre som hamnar i stora skulder, berättar Erika. Därför ser vi ett behov av att höja kunskapen och sprida information kring exempelvis skulder, räntesatser och de avtal man skriver på. Många låneföretag spelar på personers okunskap kring ekonomi, lägger hon till.

Varför behövs Familjeslanten?

– Det är väldigt enkelt att låna till konsumtion idag, säger Erika. På samma gång är det enkelt att låna och komplicerat att förstå alla avtal som man ger sig in i. Tidigare upplever jag att man exempelvis sparade ihop till en semesterresa men nu vänder man på det, fortsätter hon. Köp nu och betala sen.

– Det i kombination med faktorer som psykisk ohälsa, arbetslöshet, sjukdom eller dödsfall i familjen kan göra att man lätt hamnar i skuldfällan, säger Erika.

Varför arbetar du med det här?

– Det är kul att träffa människor och följa förändringarna, förklarar Erika. Se hur de växer när de dels får dela med sig men också ta tag i jobbiga och tuffa saker. Vi kan hjälpa till en bit på vägen, fortsätter hon. Alla är välkomna hit oavsett anledning till att man har hamnat där man har.

Har du något sista medskick?

– Våga prata om skulder och ekonomi. Man är verkligen inte ensam eller unik och det är många som är i samma sits. Många kommer också hit tillsammans med sin arbetsgivare vilket jag tycker är fint. Tillsammans hjälps vi åt, avslutar hon.

Hur gör jag om jag inte kan betala min faktura till Gävle Energi?

Både som privatperson och företagare kan man hamna i en situation där man inte kan betala sin faktura. Då är det viktigt att snabbt ta kontakt med oss.

– Har man svårt att betala sin faktura ska man höra av sig så snart som möjligt, berättar Marita som arbetar med inkassofrågor på Gävle Energi. Vänta inte på att fyra, fem fakturor ska förfalla för då är det svårare för oss att hjälpa till.

Har man inga obetalda fakturor sedan tidigare kan man exempelvis få anstånd en månad eller göra upp en avbetalningsplan tillsammans med inkassobolaget. Det som är viktigt är att man fortsätter att betala de kommande fakturorna samtidigt som man betalar av de förfallna.

– Vi kan också hjälpa till att lotsa personer vidare till socialtjänsten eller andra organisationer om det finns ett stort behov av hjälp, berättar Marita. Hör av er i tid så kan vi tillsammans hitta en lösning, avslutar hon.

Det här är nummer 27 av 100 framsteg som vi gör för en bättre morgondag. Här kan du läsa mer om varför vi tycker det är viktigt att göra skillnad. #100framsteg

Publicerades den 17 februari, 2021.

Gå till nyhetsarkiv