Bilder från inloggningsvyer i vår energiapp.

1 – Ladda ner och registrera dig

All information om hur du laddar ner appen hittar du här.

1a – Redan kund

Är du redan kund? Du loggar enkelt in med BankID.

1b – Nyfiken på appen?

Du kan spana in vår app genom att logga in som Gästanvändare. Då kan du bland annat se laddstationer och ladda elbilen. Du kan också se aktuell driftinformation och skicka in en felanmälan. Genom pratbubblan kan du se vanliga frågor och svar samt chatta direkt med oss. Du kan även klicka runt bland olika funktioner i appen för att få ett smakprov på hur den fungerar för befintliga kunder.

1c – Bli kund

Kan du inte få nog? Genom knappen ”Bli kund” på inloggningssidan kan du se vilka tjänster vi kan erbjuda på din adress.

1d – Mitt hem

När du har laddat ner vår app behöver du svara på några frågor om dig och ditt hushåll. Vi ställer frågorna för att vi ska kunna göra rätt typ av prognoser för dig och ditt hushåll. Datan är självklart anonymiserad och behövs för att våra algoritmer ska fungera så bra som möjligt.

Bilder från favoritvyer i vår energiapp.

2 – Favoriter

I appen har du möjlighet att lägga till dina egna favoriter på hemskärmen. Klicka på ”Lägg till favoriter” för att hitta listan med favoriter som vi erbjuder i vår app.

Du kan självklart ändra och lägga till fler favoriter när du vill. Det gör du genom att klicka på ikonen med pennan.

Favoriterna vi erbjuder innehåller bland annat fakturastatus, högt, medel och lågt spotpris just nu och under nästa timme, månadsöverblick, smarta hem-lösningar och solproduktion.

3 – Hem

När du har loggat in kommer du till appens startsida (Hem). Du kan själv anpassa din hemskärm genom att lägga till favoriter för vad just du tycker är intressant och vill se i appen. Här kommer du även åt genvägar till olika funktioner och vårt nyhetsflöde vad som är aktuellt just nu.

3a – Har du flera adresser?

Om du är kund på flera adresser, exempelvis både en villa och ett fritidsboende, kan du byta adress i dropdown-menyn högst upp på sidan. Möjligheten att byta adress följer med på de flesta sidorna i appen.

3b – Lägg till dina favoriter

Lägg till eller redigera dina favoriter. Läs mer om hur du hanterar dina favoriter i avsnittet ”Favoriter”.

3c – Inbox/Meddelanden

På startsidan finns en inbox/meddelandeinkorg där du får information om bland annat nya, förfallna eller betalade fakturor. Du kan även få meddelanden från oss. När du har ett nytt meddelande att läsa lyser en röd prick med en etta i på inbox-ikonen.

3d – Chatta med oss eller se vanliga frågor och svar

Genom pratbubblan kan du se vanliga frågor och svar samt chatta direkt med vår kundservice. Pratbubblan följer med dig på alla sidor i appen, så att du snabbt ska få svar om några frågor dyker upp.

Bilder från hemvyn i vår energiapp.

3e – Genvägar och Mer från oss

Här kan du snabbt nå olika funktioner i appen som rör dina tjänster och avtal. Du har snabb åtkomst till exempelvis historisk energianvändning, elbilsladdning och solproduktion. Du kan även hantera dina tjänster så som att förnya elavtal, byta hastighet på bredbandet eller göra en flyttanmälan.

3f – Nyheter

Längst ned på Hem har vi samlat vårt nyhetsflöde där du enkelt kan se aktuella nyheter och allmän information från Gävle Energi.

3g – List längst ner

I listen längst ner på skärmen finns knappar för att komma till olika funktioner i appen – Hem, Prognos, Tjänster, Styrning och Min profil. Listen följer med dig på alla sidor i appen för att du enkelt ska kunna hoppa mellan olika funktioner.

4 – Prognos

Under prognos i appen ser du vad som händer med elpriset och miljö framåt i tiden. Här ser du kommande dygns uppskattade elkostnad, miljöpåverkan och dagens produktion av vindkraft tillsammans med dagens spot-priser på elbörsen. Den här funktionen i appen kan hjälpa dig att planera din användning utifrån de timmar som har lägst elpris, miljöpåverkan och högst vindproduktion.

4a – Prognos Elkostnad

Genom att uppskatta din kommande elanvändning och multiplicera den med ditt elpris (kWh-pris, elcertifikat, moms och eventuella påslag) får vi fram en uppskattad kostnad per timme. Kostnaden visas i cirkelns mitt. Om du har elhandel och elnät hos Gävle Energi räknas båda dessa, inklusive skatt för elnätet, med i uppskattningen av din kostnad. Där ingår även din månadskostnad som delas på antal timmar. Swipa i diagrammet för att se din prognos på framtida elkostnad, timme för timme.

4b – Prognos Spotpriser

För dig med rörligt timpris. Här visar vi dagens spotpriser och du kan planera din förbrukning utifrån de timmar som har lägst elpris. På eftermiddagen visar vi även morgondagens spotpriser i grafen. Förutsatt att du som kund har ett timprisavtal så kan du dra nytta av svängningarna i elpriset under dygnet. Passa på att diska, tvätta eller ladda elbilen på de timmar som är lägst.

Dagens spotpriser är det pris vi köper in elen för på den nordiska elbörsen, alltså exklusive inköpskostnad, elcertifikat, påslag och moms.

Bilder från prognosvyn för dagens spotpriser i vår energiapp.

5 – Tjänster

På Tjänster får du koll på din historiska data.

5a – Uppskattad energianvändning, kostnad och miljöpåverkan

Här visar vi även din uppskattade energianvändning, kostnad och miljöpåverkan baserat på olika tjänster du har hos oss så som elnät, elhandel eller fjärrvärme för nuvarande månad. Genom att välja tidigare månader kan du se din historiska energianvändning och jämföra med föregående månader eller år för att se om du använt mer eller mindre.

5b – Uppskattad energianvändning/kostnad per tjänst

Se uppskattade värden för din energianvändning för en specifik tjänst.

5c – Detaljerad historik

Du kan gå in under detaljerad historik för att se historisk kostnad, användning och miljöpåverkan ända ner på timnivå. Här kan du även jämföra dessa mot pris, temperatur, molnighet och annat.

5d – Förbrukningskollen

Här får du en överblick över när någonting onormalt har inträffat gällande din elförbrukning. Förväntad daglig förbrukning för hushållet baseras på temperatur, veckodag och de senaste 30 dagarnas förbrukning.

Genom att jämföra verklig och förväntad förbrukning beräknar vi vilka nivåer som avviker från det normala. Dessa nivåer illustrerar både oväntat låg och oväntat hög förbrukning och kallas i grafen för gränsvärden.

5e – Jämför med grannarna

Du kan jämföra din energianvändning, kostnad och miljöpåverkan med dina grannar eller liknande hushåll i ditt närområde.

5f – Vad drar mest?

Här kan du se vad som drar mest energi i ditt hem, baserat på dels de val du gjort under inställningarna för ditt hem i appen, från våra energiexperter och data från Energimyndigheten. Allt för att ge dig en bättre bild av vad som drar mest energi i ditt hem.

Bilder från styrningsvyn i vår energiapp.

6 – Styrning

I vår app finns ett flertal kopplingar mot laddboxar, värmestyrning, solproduktion och smarta hem lösningar som möjliggör att du kan använda vår app för att styra dina enheter.

Elbilsladdning

Styr din elbilsladdning till billigare timmar på dygnet genom Easee eller Charge Amps.

Uppvärmning

Smart värmestyrning genom Homeside, Nibe eller Ngenic.

Solproduktion

Om du har växelriktare från Fronius eller SolarEdge kan du se din totala solproduktion direkt via vår app.

För att nyttja dessa tjänster i appen kräver det att du har utrustningen samt ett inlogg. För att komma igång går du in under styrning i appen och följer instruktionerna direkt på skärmen.


7 – Min profil

Dina uppgifter, fakturor och inställningar.

7a – Se fakturor, avtal och priser.

Under Min profil kan du se dina aktuella och historiska fakturor samt se dina nuvarande avtal och priser. Du kan även fylla i och göra ändringar för ditt hem, om det exempelvis tillkommit personer till hushållet, du har bytt uppvärmningsform eller köpt en ny bil.

7b – Kontouppgifter

Under dina kontouppgifter ser du vad vi har för kontaktuppgifter till dig, vilka adresser du har, samt vilka personer som du har familjedelat i appen.

7c – Notiser och språkinställning

Under appinställningar kan du slå av och på notifikationer och ändra språk i appen.

7d – Om oss

Under Information hittar du våra kontaktuppgifter samt kan lära dig mer om Gävle Energi och vilka vi är.

Vanliga frågor och svar om hur appen fungerar

Under fliken Tjänster i appen så hittar du en överblick med en uppskattad kostnad för innevarande månad. Du kan också välja att gå in på dina olika tjänster och se en mer detaljerad vy. Överblicken räknas ut lite olika beroende på vad du har för typ av elhandelsavtal. Här kan du läsa mer om de olika beräkningarna.

Eftersom elmarknaden kan vara rejält svängig och oförutsägbar kan det vara stora variationer på prognoserna och den faktiska kostnaden som sen kommer på fakturan. Syftet med prognosen är att ge dig en uppskattning om vad fakturan kan komma att bli.

Läs mer här

Börja med att logga ut eller tvångsavsluta appen, därefter prova logga in igen. Om du fortsatt har problem kan du gå via startsidan (Hem) scrolla ner till ”Felanmälan” och välj ”App & Mina sidor” för att skicka in ditt ärende. Om du inte kommer åt sidan kan du skicka in ett ärende till vår kundservice via vår hemsida.

Skicka gärna med ett skärmklipp på problemet eller felmeddelandet till oss, det underlättar vid eventuell felsökning.

Appen arbetar med machine learning och smarta algoritmer som skapar prognoser för innevarande månad så att du får prognos på din kommande förbrukning, kostnad och miljöpåverkan.

Under fliken Prognos och ”Elkostnad” får vi fram en uppskattad kostnad per timme genom att uppskatta din kommande elanvändning och multiplicera den med ditt aktuella elpris för ditt elhandelsavtal med oss (kWh-pris, elcertifikat, moms och eventuella påslag). Kostnaden visas i cirkelns mitt. Om du har elhandel och elnät hos Gävle Energi räknas båda dessa, inklusive skatt för elnätet, med i uppskattningen av din kostnad. Där ingår även din månadsavgift som delas på antal timmar.

Under fliken Prognos och ”Dagens Spotpriser” visar vi dygnets timpriser från den nordiska elbörsen i cirkelns mitt. Den här funktionen är till för dig med timprisavtal. Med den här funktionen kan du planera din energianvändning utifrån de timmar med lägst elpris. Passa på att diska, tvätta eller ladda elbilen när priset är lägst. Du kan även bocka i ”Visa din uppskattade elanvändning” till höger under cirkeln i mitten, för att se din förväntade elanvändning under timmarna.

Genom funktionen familjedelning kan du enkelt lägga till familjemedlemmar för ditt användarkonto i appen.

  1. Gå till ”Min profil” i appen.
  2. Välj ”Familjedelning” och ”Bjud in”.
  3. Ange efterfrågade uppgifter och bjud in.
  4. Den du bjuder in får ett mejl och kan därefter ladda ner appen och logga in med BankID och se samma uppgifter som du.

För att se din historiska energianvändning i förhållande till spotpriserna per timme, kan du använda funktionen ”Detaljerad historik” i appen.

Du hittar ”Detaljerad historik” under ”Genvägar” på startsidan.

Välj dagnivå för att se timmarna och justera inställningarna genom att välja ”Användning”. Jämför sedan med ”Spotpris” för att få en detaljerad översikt över din energianvändning i förhållande till spotpriserna över tiden.