Vi kontaktar dig

Vi jobbar oss igenom hela vårt elnät, område för område. Du kommer att få ett vykort eller brev från oss innan vi kommer till området där du bor.

Det har visat sig att det snabbaste och effektivaste sättet för oss att göra bytet är att knacka dörr och höra om det passar att vi kommer in. Om du inte har möjlighet att ta emot oss precis när vi kommer eller om du inte är hemma så lämnar vi ett brev med information om hur du går tillväga för att boka en tid för ditt mätarbyte.

Det händer att vi jobbar på helger

I vissa fall när vi har svårt att hitta tider som passar för både kunden och oss händer det att vi även jobbar helger.

Kostnad för bytet

Bytet kostar ingenting. Kostnaden ingår i din elnätsavgift.

Smarta elmätare Få koll på din energianvändning med framtidens smarta elmätare.

Att tänka på inför bytet

  • Bytet tar ungefär 30 minuter. Under den tiden behöver vi stänga av strömmen en kort stund.
  • Se till att elmätaren är lätt att komma åt. Vi är tacksamma om du kan flytta på eventuella tunga möbler, röja snö eller flytta annat som kan tänkas stå i vägen.
  • Fundera på om du har någon känslig elektronik eller larm som kan påverkas av att vi tillfälligt stänger av strömmen.

Tekniker från Gävle Energi och entreprenörer

Vi har flera entreprenörer som hjälper oss att byta mätare. Elteknikern som kommer till dig kan komma från oss, Bravida, WDN eller Henningsons Elektriska. Alla tekniker har ID-kort med sig som de kan identifiera sig med.

Vanliga frågor och svar om mätarbyte

Regeringen har ställt lagkrav på nya, smarta elmätare som ska göra det lättare att följa och påverka sin egen elförbrukning.

Alla elnätsbolag jobbar därför just nu med att byta ut eller uppdatera sina elmätare innan år 2025. Läs mer på Energimarknadsinspektionens webb.

På sikt kommer dessutom varje elmätare att kunna skicka larm direkt till oss om något är fel. Då kan vi i vår driftcentral se var felet finns och om det bara är du eller om flera kunder har påverkats. Det gör att vi automatiskt får snabb och exakt information och möjligheten att snabbare åtgärda fel som uppstår.

  1. Lägenhet med elmätaren inne i lägenheten
    Du behöver vara hemma för att släppa in oss i bostaden.
  2. Lägenhet med elmätare i trappuppgång eller centralt elrum
    Du behöver inte vara hemma. Vi informerar genom lapp i trappuppgången om att bytet ska ske.
  3. Villa med elmätaren i mätarskåp utomhus
    Du behöver inte vara hemma. Vi lämnar ett mätarkort som visar att vi har varit hos dig och bytt mätare.
  4. Villa och har elmätaren inne i bostaden
    Du behöver vara hemma för att släppa in oss i bostaden.
  5. Kan ett barn vara hemma och ta emot elteknikern?
    När vi ska byta elmätare måste en person över 18 år vara hemma.

Om någon i hemmet är sjuk behöver du boka om din tid. Du kan enkelt boka om din tid via Mina sidor under E-tjänster > Bokningar. Du kan också kontakta vår kundservice.

Som fastighetsägare ansvarar du alltid för din egen elanläggning. Mätarplatsen ägs alltså av fastighetsägaren och syftar till att ge en plats åt elnätsföretaget att sätta upp mätning.

Själva elmätaren tillhör elnätsföretaget och kostnaden för drift och förnyelse av mätaren tas ut genom ordinarie elnätsavgifter.

Vi tar med oss den gamla elmätaren när bytet är klart. Mätarna plockas sedan isär och de olika komponenterna skickas till återvinning. Det kan du läsa mer om i en nyhet här på vår webb.

Om du dessutom har en fjärrvärmemätare hemma som vi har planerat att byta ut den närmaste tiden så gör vi det bytet på samma gång som elmätarbytet.

Projektinformation 2 januari 2019 - 31 december 2024
Pågående
Elnät, Fjärrvärme