Om störningen inte finns rapporterad på vår sida för driftinformation, kontakta vår driftcentral på telefon 026 – 17 85 60.

Om du har problem med din internetuppkoppling, besök GavleNets webbplats.

Innan du felanmäler ett strömavbrott

Det finns ett par enkla saker som du själv kan kontrollera innan du anmäler ett strömavbrott till oss. För att vara på den säkra sidan, gå igenom följande checklista innan du felanmäler.

Är även grannarna utan el?

Om dina grannar har el eller om det lyser i trapphuset är det troligen fel i din egen anläggning. Kontrollera då din elcentral. Ser det ut att vara strömlöst även hos grannar kan det bero på ett fel i elnätet.

Är din fastighet helt eller delvis utan el?

Det går ofta att undersöka vad som orsakat felet genom att titta i elcentralen.

Kan en säkring ha löst ut?
  • Har du automatsäkringar så kan någon av dessa behöva slås på.
  • Har du porslinssäkringar kan du kontrollera om någon säkring löst ut eller ser ut att vara trasig.
  • Byt gärna ut alla säkringar mot nya eller byt plats på befintliga säkringar för att se om det blir någon skillnad.
Kan huvudströmbrytaren ha slagits ifrån?

Kontrollera att strömbrytaren är i tillslaget läge.

Har jordfelsbrytaren löst ut?

Återställ i så fall brytaren och kontrollera om elen fungerar normalt efter det. Om jordfelsbrytaren inte går att koppla på igen finns det ett fel i din anläggning.

Om du är fortsatt helt eller delvis strömlös efter att ha felsökt din egen anläggning ber vi dig att felanmäla strömavbrottet till oss.

Om du har en annan elnätsleverantör än Gävle Energi är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott.